eefjebeulen.reismee.nl

Centraal Amerika

Guess who's back... Hallo allemaal! Na bijna 10 weken reizen zonder verslagen heb ik besloten een verslag te schrijven over mijn reis door Centaal Amerika. Oké pak wat te drinken en een snack and here we go :

Vrijdag 23 Februari ben ik vertrokken naar Mexico. Ik vloog vanaf Schiphol naar Madrid --> Miami --> Cancun. Het was een laaaaange reis geloof dat maar! Ik arriveerde in het hotel in Playa del Carmen rond 23:00u 's avonds dus ik kon gelukkig wel meteen gaan slapen. Het eerste gedeelte van mijn reis had ik een Tour geboekt met G-Adventures van 32 dagen. De eerste dag in Playa del Carmen heb ik de groep ontmoet. We zijn met 18 in totaal en onze CEO zoals ze dat noemen maar dit is gewoon een fancy woord voor Tourleider denk ik... We zijn met 16 meiden en 2 jongens in de groep. De dag erna hadden we een vrije dag en zijn we naar Tulum geweest naar de ruïnes. Ook zijn we naar het strand geweest en naar een cenoté heel populair in Mexico. Hoewel Mexico het startpunt van de reis was heb ik helaas niet veel tijd gehad om dit land te ontdekken aangezien we op maandag alweer vertrokken richting het volgende land. Hier moet ik dus zeker nog een keer terug komen!

Belize:
Maandag 26 Februari zijn we vanuit Mexico met de bus vertrokken naar Belize. 3,5u met een privé busje tot aan de grens, na de grens zo'n 4u met een openbare bus wat ook een hele beleving is ; overvolle bussen en verkopers overal. Na de bus hebben we nog de boot gepakt 1u en arriveerden we in Caye Caulker een eiland aka Paradise! Belize voelt heel Caribisch aan en vanaf het eerste moment ben ik verliefd geworden op dit land. Op Caye Caulker heb ik een snorkeltrip gedaan en dit was echt in een woord geweldig. Ik heb vooral heel veel dieren mogen zien zoals zeeschildpadden, dolfijnen, roggen, zeekoeien, heel veel vissen en zelfs haaien waar we mee konden zwemmen. Ook heb ik een vlucht gedaan met een mini vliegtuigje over de Great blue hole. (Een sinkhole/onderwatergrot) Vanuit Belize City ben ik met 4 andere van de groep de lucht in gegaan. Ongeveer 20 minuten vliegen later heb ik een van de mooiste dingen gezien die ik ooit gezien heb. Oké dit klinkt heel dramatisch maar het is wel zo. Onze piloot heeft een hele tijd over de blue hole gevlogen op verschillende hoogtes. Gelukkig vertelde hij ons pas na de vlucht dat dit vliegtuig een week aan de grond had gestaan omdat de vorige keer dat hij gevlogen had de motor uitgevallen was.... Vanuit Caye Caulker zijn we naar San Ignacio gereisd in Belize. Dit was 1u met de boot en daarna nog zo'n 3u met de bus. Deze regio staat bekend om zijn zijn grotten. Hier heb ik dan ook een grot bezocht : ATM Actun Tunichil Muknal. Deze grot werd vroeger door de Maya's gebruikt om offers te brengen. Je vind hier nog steeds overblijfselen van in de grot in de vorm van menselijke skeletten. Sommige delen van de grot waren krap en moest je echt doorheen kruipen maar het was heel interessant om dit te zien. Belize is echt een prachtig land en veel mensen slaan het over maar het is absoluut een van mijn favorieten en zeker de moeite waard om te bezoeken. Ook spreken ze hier Engels omdat het vroeger een Britse kolonie is geweest.

Guatemala :
Zaterdag 3 maart zijn we met de bus vertrokken richting Guatemala. De eerste dag hebben we meteen een van de hoogtepunten van Guatemala bezocht : Tikal. Tikal was een van de grootste steden van de Maya's. Het ligt in het regenwoud en je kunt hier nog veel overblijfselen van zien. Sommige klein maar ook nog hele grote gerestaureerde tempels. Super indrukwekkend. De eerste nacht verbleven we in Flores waar ik echt het beste streetfood ooit gegeten heb! Verder ben ik op de volgende plekken geweest in Guatemala : Rio Dulce midden in de jungle! Antigua opgenomen in de werelderfgoedlijst, Panajachel een dorp aan meer Atitlán en San Juan La Laguna waar ik heb geslapen in een homestay. Een aantal dingen die ik heb gedaan in Gautemala zijn een wandeling door de jungle, marktjes bezocht in Antigua en een uitkijkpunt over de hele stad bezocht. Ook de homestay was een hele bijzondere ervaring. Je komt echt bij de mensen in huis. Communiceren is lastig aangezien ze geen woord Engels spreken en mijn Spaans is helaas ook niet om over naar huis te schrijven. Maar waar een wil is is een weg zullen we maar zeggen. Helaas heb ik een hoogtepunt van Guatemala moeten missen omdat ik ziek was. Guatemala staat bekend om zijn vulkanen die je kan beklimmen. In Antigua staan 2 vulkanen die heel bekend zijn: Pacaya en Acatenango. Deze kun je beklimmen tijdens een 10u durende tocht 's nachts. Acatenango is de zwaarste maar vanaf de top kun je lava zien van een naastgelegen actieve vulkaan. Ik moet dus absoluut terug maar Guatemala om de vulkaan te beklimmen. Ik denk dat ik genoegen neem met Pacaya tenzij ik op wonderbaarlijke wijze in een sportief figuur verander in de komende jaren... Guess not dus.... Guatemala is een geweldig land heel kleurrijk en de mensen zijn ontzettend gastvrij. Wel is het een armer land in centraal Amerika. Ondertussen zijn er 16 dagen van de groepsreis verstreken en zijn we halverwege. Op de helft splitst de groep, een aantal gaan er door tot het einde en een aantal gaan er naar huis. Ook krijgen we een nieuwe CEO. We zijn nu met 14 in de groep, 13 meiden en 1 jongen. We zijn met 10 mensen van de 'oude' groep dus er zijn maar 4 nieuwe mensen bij gekomen.

Honduras :
Maandag 12 Maart zijn we met de nieuwe groep de grens over gegaan. De reis duurde zo'n 8,5u met de bus en onderweg kregen we een platte band. De wegen zijn erg slecht hier dus dit gebeurd vaker. Een geluk bij een ongeluk was dat dit gebeurde precies naast een garage dus gelukkig was het vrij snel opgelost. In Honduras zijn we naar Copan geweest waar ik de ruïnes van Copan heb bezocht. In vergelijking met de ruïnes in Mexico is het hier echt helemaal niet toeristisch. Ook heb ik een koffie en chocolade plantage bezocht en zijn we naar hot springs geweest. De originele reis zou ons na Copan verder brengen naar Roatan in Honduras maar helaas kon dit gedeelte niet doorgaan omdat er binnenkort verkiezingen aankomen en net niet veilig zou zijn om de reis te maken. In plaats van Roatan zijn we naar El Salvador geweest.

El Salvador :
Woensdag 14 Maart zijn we vertrokken naar Suchitoto in El Salvador. Hier heb ik een sjaal gemaakt met indigo verf. De dag erna zijn we vertrokken naar El Tunco waar we 2 nachten verbleven in een resort. Hier heb ik dan ook gebruik van gemaakt en lekker gerelaxed aan het strand en aan het zwembad.

Nicaragua :
Zaterdag 17 Maart zijn vertrokken naar Nicaragua, een reis van zo'n 12u in totaal. De eerste nacht verbleven we in Leon in het meest vreselijke hostel waar ik ooit geweest ben. Het was St. Patrick's day en ons hostel had het feest in Leon georganiseerd. Er stond een band te spelen recht voor de deur van onze slaapzaal. Verder was er geen water in het hostel dus douchen kon met een emmer en de wc's werkte niet. Met allemaal zatte mensen kun je je misschien indenken dat iedereen toch gewoon naar de wc ging met hun number 2 en de wc dus tot de nok toe vol zaten, top! In Leon zijn we maar 1 nacht verbleven en heb ik een stadswandeling gedaan wat erg leuk was. Na Leon zijn we verder gereisd richting Granada. Hier heb ik een 5 in 1 Tour gedaan, eigenlijk 5 kleinere tours in een dag : een stadswandeling, boottocht langs alle kleine eilandjes rondom Granada die zijn ontstaan nadat een vulkaan is gebarsten en het bovenste gedeelte eraf is geëxplodeerd en allemaal kleine eilandjes heeft gecreëerd. Daarna zijn we naar een resort geweest aan Laguna de apoyo (een kratermeer) hier kun je zwemmen of kayakken of paddle boarden, we hebben een handycraftmarket bezocht en na zonsondergang zijn we naar de Masaya Vulkaan geweest een actieve vulkaan waar je lava kan zien. Heel indrukwekkend. Na Granada zijn we doorgereisd naar Ometepe een eiland. Ook hier verbleven we in een homestay maar dit was niet echt bij de mensen thuis maar meer een soort bed&breakfast idee. Hier heb ik de mooiste zonsondergang van mijn hele reis gezien en verder is dit een heerlijk eiland. We hebben fietsen gehuurd en wat rondgefietst.

Costa Rica :
Wauw Pura Vida Costa Rica dit land heeft absoluut mijn hart gestolen. Vanuit Ometepe zijn we naar Monteverde Costa Rica gereisd. Hier heb ik ziplining gedaan en een Tour op een quad. Verder heb ik een avondwandeling gedaan door de jungle waar ik echt alle dieren heb gezien zoals : slangen, vogelspin, kikker, scorpioen, toekan, luiaard en noem het maar op! Echt een super plek Monteverde met hele leuke activiteiten. Na Monteverde zijn we verder gereisd naar La Fortuna waar ik canyonering heb gedaan met een lijn naar beneden langs de rotsen en springen van hele hoge watervallen, een sprong van 12m heeft me een bloedneus opgeleverd maargoed it was worth it! Na La Fortuna zijn we naar San José de hoofdstad van Costa Rica gereisd waar de groepsreis eindigde! Ik blijf zelf nog zo'n 2,5 week in Costa Rica. Na afscheid genomen te hebben van de groep ben ik doorgereisd naar Manuel Antonio hier heb ik het nationale park bezocht en een aantal dagen aan het zwembad/strand gelegen. Als je alleen reist en in een hostel verblijft ontmoet je zo makkelijk nieuwe mensen en je bent eigenlijk nooit echt alleen. Na een aantal dagen in Manuel Antonio ben ik verder gereisd naar Santa Teresa waar ik een week ben verbleven en Spaanse lessen en surflessen heb gevolgd. Dit is een super plek aan een heerlijk strand wat helemaal niet druk is. Surfen is echt super maar echt zeker de moeilijkste sport die ik ooit gedaan heb! De Spaanse lessen waren ook erg leuk maar een week is natuurlijk veel te kort. Als ik terug in Nederland ben wil ik absoluut een Spaans cursus of iets gaan doen want ik zou het heel graag goed willen spreken. Na Santa Teresa ben ik weer teruggereisd naar San José. Alleen omdat ik hier weer moest zijn voor een nieuwe Tour met G adventures die vanuit hier start. San José is absoluut geen leuke stad en als je ooit naar Costa Rica gaat zou ik hier geen tijd verspillen. Mijn nieuwe groep bestaat uit 17 mensen, 14 meiden en 3 jongens. Deze Tour zal 2 weken duren. We zijn in Costa Rica nog naar puerto viejo de talamanca gereisd waar ik een animal rescue centre heb bezocht. Hier kon je veel luiaards zien.. Echt zooooo schattig my spirit animal. Sleep and eat all day wat wil je nog meer. Ondertussen heb ik ruim 3 weken doorgebracht en kan ik wel zeggen dat Costa Rica echt een fantastisch land is. Het heeft alles prachtige natuur en heerlijke stranden. Wel is het aan de dure kant maar het is elke cent waard.

Panama :
Vrijdag 13 April zijn we de grens overgegaan naar Panama. De eerste plek die we bezochten in Panama is Bocas del Toro. Hier heb ik een snorkeltour gedaan. Deze snorkeltour was minder indrukwekkend dan in Belize maar hier hadden ze wel mooi koraal en veel zeesterren. Ook ben ik naar Red Frog Beach geweest, een prachtig strand met prachtige natuur eromheen. Hier waren bijna geen mensen wat ik echt niet begrijp maar alleen maar goed natuurlijk. Na Bocas del Toro zijn we verder gereisd naar Boquete. Hier heb ik een waterfallhike gedaan. Echt super mooi! 3 verschillende watervallen en een heel modderig pad! Hierna zijn we verder gereisd naar Santa Catalina een rustig plekje aan het strand. Hier bleven we een aantal dagen en heb ik lekker aan het strand gelegen, nog een surfles gevolgd en hebben we nog een snorkeltrip gedaan naar Coiba National Park : wauw dit was echt geweldig, ook hier waren zo ontzettend veel vissen e.d. Deze plek deed me echt denken aan het Great Barrier Reef in Australië. Na Santa Catalina zijn we verder gereisd naar de hoofdstad van Panama : Panama stad. Dit is een vrij moderne stad met allemaal wolkenkrabbers en natuurlijk het Panama kanaal. Absoluut een aanrader om hier een paar dagen te verblijven als je ooit een tussenlanding hebt in Panama of iets dergelijks. Hier eindigde de Tour met G adventures helaas alweer. Na de Tour ben ik voor 4 dagen naar de San Blas eilanden gegaan. Dit zijn zo'n 350 kleine paradijselijke eilandjes. Hier kun je een aantal dagen verblijven en dit is heel basic. Een hut met gewoon het strandzand als vloer en geen WiFi. Elektriciteit is alleen beschikbaar tussen 17:00u en 22:00u. 1 dag had ik de hele dag regen wat daar wel heel jammer is want je kan er echt niks alleen aan net strand liggen. Verder was het wel super mooi en een echt paradijs. Helaas zat mijn hut wel vol met kakkerlakken ook in mijn bed en een spin zo groot als mijn hele hand.... Veel geslapen heb ik er dus niet. Na de Tour ben ik teruggegaan naar Panama Stad waar ik nu nog ben. A.s. Zaterdag vlieg ik naar Canada waar ik met Rob nog 4 weken ga rondreizen. Als je van mooie stranden houd is Panama absoluut the place to be!

Mijn reis door centraal Amerika is echt in een woord geweldig geweest. Ik heb zoveel mooie dingen mogen zien en meemaken en zoveel mensen leren kennen. Ook heb ik me eigenlijk geen moment onveilig gevoeld terwijl veel mensen misschien denken bij centraal Amerika is het wel veilig? Ja dat is het!

Foto's volgen snel!
XOXO




Reacties

Reacties

Kim

Geweldig Eefje ! Wat een mooie reis weer. Nog heel veel plezier en ben héél benieuwd naar de foto's :-) Grtjs, Kim

Maaike

Zo ontzettend gaaf dat je wederom weer zo'n fantastische reis hebt gemaakt!! Als je terug bent spreken we snel eens af om die prachtige momenten te kunnen bekijken!
Heeeeeeeel veel plezier met Rob in Canada! Geniet ervan samen! Xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active