eefjebeulen.reismee.nl

Orphanage

De 4e en laatste week in Thailand alweer! Wat is de tijd snel voorbij gegaan hier zeg. Deze week ga ik nog vrijwilligerswerk doen bij een weeshuis. De eerste dag ontmoeten we onze coördinator van deze week : P Wan. Hij werkt al 8 jaar bij het weeshuis en vanaf de eerste ontmoeting zag ik meteen dat hij het echt met liefde doet. Toen we aankwamen heeft hij ons een rondleiding gegeven en wat informatie verteld over het weeshuis. Er wonen ongeveer 350 kinderen. Sommige van deze kinderen hebben geen ouders meer en sommige wel. De reden dat ze in het weeshuis wonen is omdat de ouders te arm zijn om voor ze te kunnen zorgen. Ze komen vanuit the Hill Tribe, dit zijn kleine dorpjes in de bergen waar de mensen nog heel arm zijn. De kinderen wonen dus in het weeshuis en 1 keer per jaar tijdens de grote vakantie gaan ze naar hun ouders toe. Het weeshuis is voor kinderen tot 14 jaar. Daarna gaan ze naar een ander weeshuis in de buurt met oudere kinderen. Het weeshuis is vrij groot maar de voorzieningen zijn niet geweldig. Zo zijn de deuren van de toiletten helemaal kapot, in de speeltuin zijn veel dingen stuk, er is niet genoeg ruimte om de was op te hangen, er zijn maar 10 jongens en 10 meisjes toiletten voor iedereen en geloof me.... Je plast liever in je broek dan dat je daar naar de wc gaat. Als je het gebouw voorbij loopt komt de geur je al tegenmoet. En zo zijn er nog genoeg dingen die gedaan kunnen worden daar denk aan schilderwerkzaamheden, schoonmaken, beddengoed wassen de haren van de kinderen moeten met speciale zeep gewassen worden omdat ze last hebben van hoofdluis enz. enz. Oftewel genoeg werk om je bezig te houden!!

Na de rondleiding heeft P wan ons laten zien waar we ons mee bezig gaan houden deze week. We gaan een van de klaslokalen opnieuw schilderen & ook spelen we veel met de kinderen smiddags. Voordat we kunnen gaan schilderen moeten we eerst de oude verf en beetje eraf schrapen wat een behoorlijk klusje is. We zijn maar met 5 vrijwilligers deze week dus kunnen aan de bak. De eerste 2 dagen zijn we bezig geweest met de oude verf eraf te halen de 3e dag zijn we begonnen met het echte schilderen. Naast de schilderwerkzaamheden spelen we ook met de kinderen. Zo hebben we een voetbaltoernooi gedaan en vinden ze het verder al helemaal geweldig als je ze ook maar een beetje aandacht geeft ze houden van knuffelen!! Best sneu ook wel om te zien want dit is eigenlijk de enige echte aandacht die ze krijgen op een dag. Verder zijn er geen volwassenen alleen de leraren die les geven.

Nu ik het weeshuis zo gezien heb, heb ik ook besloten dat ik hier het geld wil gaan doneren omdat ze het gewoon echt goed kunnen gebruiken & ik er ook een goed gevoel bij heb dat het goed terecht komt. Er is nog een andere vrouw die ook geld gedoneerd heeft en door onze beide donaties kunnen ze nu de toiletdeuren repareren, de speeltuin opknappen en de wasruimte opknappen en uitbreiden. Super goed dus! Het geld wat ik (jullie dus!) gedoneerd heb zal vooral gebruikt worden voor de wasruimte. Op woensdag ben ik met P Wan naar de winkel geweest en hebben we de materialen gekocht. Donderdag komt dan degene die dit gaat maken en kan hij meteen beginnen. Zo kan ik donderdag en vrijdag ook zien wat ze doen met het geld wat we leuk is natuurlijk! Ik zal er ook wat foto's van plaatsen.

De rest van de week zijn we druk bezig geweest met het afmaken van het klaslokaal. Tijdens de laatste dag hebben we met een andere kleur de maanden van het jaar in het Engels op de muur geschreven zodat de kinderen er iets van kunnen leren. Tijdens onze lunch pauze hadden we alleen de verf in het lokaal laten staan wat achteraf niet zo'n goed idee bleek want de kinderen wilde ook wel even 'helpen'. Resultaat ; allemaal blauwe vlekken op de pas geschilderde muur, hele vloer en stoelen blauw en de maand October is geen October meer haha! Daarna hebben we nog even met de kinderen gespeeld en toen was het alweer tijd om afscheid te nemen.. Helaas! Zaterdag ga ik naar Bangkok waar ik 1 nacht in een hotel verblijf en zondagochtend vlieg ik om 06:15u naar Bali. Ik heb er super veel zin in weer een nieuw avontuur maar het is ook jammer om weg te gaan uit Thailand. De tijd is echt voorbij gevlogen en heb het echt super gehad hier.

Tot snel vanuit Bali :)

Reacties

Reacties

Maaike

Wauw eefje. Wat een geweldig programma! Lijkt me triest om te zien hoe sober hun daar leven, maar juist ook een goed gevoel als je een steentje bij kunt dragen, al zou je natuurlijk veel meer willen doen lijkt me! Alvast heel veel plezier in balie. Ik hoop dat je daar idd meer mooie avonturen mee mag maken! Geniet er van! X maaike

Riet Verkoelen

Ha Eefje. Het is altijd goed om te zien welke voozieningen wij in Nederland hebben. Voor de kinderen in Thailand is het vaak overleven. In welke plaats staat het weeshuis? Fijne tijd in Bali.

pierre en anjo

hallo Eefje
we hebben net samen je reisverhaal gelezen ook de mooie foto`s voorbij laten komen, echt geweldig !
ook net rob goede reis gewenst ,nog een heel leuke tijd samen en tot weer in baexem groetjes pierre en anjo

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active